dinsdag 2 augustus 2011

Privacygrenzen

Door de komst van internet en sociale media in het bijzonder schiet er nog maar weinig privacy over. Als het niet op Facebook, Twitter, Hyves of Netlog heeft gestaan, is het niet gebeurd; dat is zo'n beetje de heersende mentaliteit. En dus vertelt men ongegeneerd wanneer men op vakantie is (lekker makkelijk voor inbrekers), hoeveel keer en in welk standje men laatst seks heeft gehad (om het voyeurisme te voeden) en plaatst men te pas en te onpas foto's van mensen die niet eens meer weten dat die foto's genomen zijn.

Zo zie ik op bovengenoemde sites foto's verschijnen van baby's waarvan ik zeker weet dat de poster geen ouderlijke band heeft met de baby. Als moeder stel ik mij daar vragen bij als: "Weten de ouders daar wel van?" en "Wat vinden zij er eigenlijk van dat hun kind zomaar op internet wordt gesmeten?"

Uiteraard kon het moment dat ik zelf "slachtoffer" werd van deze "praktijken" niet uitblijven en zo zag ik vorige week met lede ogen aan hoe Liefs zus foto's van Baby op Facebook zette. Terwijl mijn Facebookpagina netjes afgeschermd wordt voor de buitenwereld, showt zij zonder zichzelf of mij vragen te stellen mijn kind aan 225 mensen die ik niet ken en die mij niet kennen. Ik ben er zeker van dat ze zich van geen kwaad bewust is en als rasecht lid van de Facebookgeneratie vindt dat je alles moet kunnen posten op internet. Ik vind echter dat als er foto's van een kind op internet worden gezet deze foto's door de ouders moeten worden gepost of dat er op zijn minst op voorhand met de ouders overlegd moet worden. Later als hij groot genoeg is om bewuste keuzes te maken, mag voor mijn part heel zijn privéleven op internet worden uitgesmeerd maar nu hij daar nog te jong voor is, wil ik dat wij, de ouders, beslissen welke foto's/info publiek worden gemaakt.

Of ben ik nu aan het overdrijven?!

7 opmerkingen:

Meyke zei

Nope. Je overdrijft niet, je hebt gelijk. Ik vind zeker dat je hier iets van zou mogen zeggen (en ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat je dat al gedaan had). ;-)

ioon zei

Stefan en ik hebben een keer een super super schattige foto gemaakt van achterneefje. We hebben toen overlegd met elkaar en besloten deze niet online te plaatsen omdat het inderdaad een kind is, en we dat niet vinden kunnen zonder toestemming te vragen.

Dus nee, ik vind niet dat je overdrijft en ik vind het niet meer dan normaal dat je geen foto's (ongevraagd) van andermans kinderen online zet. Dat speelt ook weleens in mijn achterhoofd wanneer ik foto's online zie van eigen kinderen van mensen en hun speelmaatjes

LilKim8 zei

@Meyke: ik zie haar zondag ;)

@ioon: dat van die speelmaatjes is een goeie, daar ga ik later goed op letten om het niet te doen!

Inge en Steffen zei

Zeker niet overdreven.
Ik vind het altijd irritant als ik zo plots zie dat ik ergens op facebook getagged ben, zo onlangs nog met de foto's van mijn vrijgezellen. Het voelt echt als een inbreuk op de privacy.
En voor kinderen vind ik dit nog meer van toepassing.

robin zei

groot gelijk! vooral als het een klein kind is vind ik het niet kunnen..vooral omdat je voor altijd google-baar blijft wat vreselijk is. ik post nooit foto's van andere mensen tenzij het samen gemaakt is en mag! ik vind het andersom ook niet fijn.

LilKim8 zei

@Inge en Steffen & Robin: Het is idd wel zo dat echt iedereen gewoon maar foto's op internet smijt zonder vragen te stellen. De meesten kijken ook raar op als je het niet wil. Voor volwassenen stelde ik me daar eigenlijk nooit vragen over maar nu jullie er over beginnen, ga ik er toch voorzichtiger mee zijn. Wat ik trouwens helemaal niet begrijp, is dat Lief bij zijn foto's altijd wil dat ik toestemming vraag om ze op FB te zetten maar dat zijn zus foto's van Baby er op zet, vindt hij geen probleem #delogicaontgaatme

Inge en Steffen zei

Ik moet zeggen, ik had er tot kort ook niet echt voeling mee. Maar dus door die vrijgezellen, kwamen er mega veel mensen naar mij toe: ah amai, leuke vrijgezellen gehad, enz... en ik stond daar zo van: uhm hoe weten jullie dat?
Pas sinds dan weet ik echt hoe het voelt, en ik moet eerlijk zijn, kvond het niet leuk.
Plus, hoe lang je niet zo een dingen terug blijft vinden! Dat is gewoon niet normaal, zelfs al bestaat een site niet meer, toch vindt je nog foto's en dergelijke terug.