vrijdag 8 april 2011

Egoïsme

Een (te) vaak gehoord verwijt van mensen met een kinderwens is dat zij bewust kinderloze koppels egoïstisch vinden. Ik zal dit zeker niet ontkennen. Ook mijn redenen om niet aan kinderen te beginnen, stoelden voornamelijk op egoïsme: zo wilde ik een goed leven voor mezelf waarbij ik de ruimte zou hebben om mijn kleine en grote dromen uit te kunnen voeren en waarbij niets of niemand in mijn weg zou lopen. Sterker nog, ik vond het mijn plicht tegenover mijn ongeboren kind om het te beschermen tegen een moeder die haar tijd liever in zichzelf steekt dan in haar kind. Niets mis mee, toch?! Er zijn meer dan genoeg vrouwen die zo denken, het niet uitspreken en toch enkele kinderen op de wereld zetten zonder er naar om te kijken. Dat vind ik een stuk erger.

Langs de andere kant vind ik wél kinderen willen even egoïstisch als er geen nemen. Want wees eens eerlijk: wie doe je, buiten jezelf en je partner, écht een plezier met nóg een extra wezen op deze planeet te zetten?! Vind je je genen echt zo geweldig dat je die per sé wil doorgeven?! En wie heeft de baby eigenlijk al eens gevraagd of hij/zij wel geboren wilde worden?! Wat mij betreft, zijn de redenen om een kind te nemen vaak niet minder egoïstisch. Een kleine navraag leverde me deze top 4 op:
- Ik wil dat mijn familienaam wordt verdergezet,
- Dan weet ik zeker dat er altijd iemand zal zijn die mij nodig zal hebben,
- Ik wil later niet eenzaam zijn,
- Ik heb iemand nodig om voor te zorgen.

En dan word ik voor een egoïst uitgescholden...


Waarom wil jij wel/geen kinderen?

5 opmerkingen:

Meiskeuh zei

Ik voel me allesinds niet egoistisch geen kinderen te hebben! Zou me pas egoistisch voelen moest ik (veel) kinderen hebben. We zijn al met 6 miljard en k stoor me echt aan al dat volk overal, je bent tegenwoordig nooit meer eens ergens alleen (bos, strand,...). En dan spreken we nog niet aan de gevolgen voor de planeet.

LilKim8 zei

Dat was ook één van mijn redenen om ze niet te nemen. We denken idd te weinig na over de gevolgen van al dat volk op het milieu. Dit gaat ooit in ons gezicht terugkomen, kijk maar naar Japan.

Inge en Steffen zei

Ik heb zo twee redenen, langs de ene kant ben ik super egoïstisch, en ja, ik geef dat zonder problemen toe, ik wil die schoenen, en ik wil een leuk huis, ik wil op verlof, zonder al die verantwoordelijkheden en verplichtingen.
En langs de andere kant ben ik gewoon bang, niet voor dat bevallen en zo (alhoewel...), maar gewoon voor de toekomst! Zoals het er nu aan toe gaat, brrr, en ik zie er niet echt betering in, wat zullen zij nog allemaal van shit tegenkomen.
Dat zijn mijn hoofdredenen om er geen te willen. Maar ja, zeg nooit nooit zeker...

LilKim8 zei

Herkenbare argumenten! Ik ben niet alleen bang voor wat zij nog gaan moeten meemaken maar ook voor wat wij als ouders met hen gaan meemaken: criminaliteit, drugs, voor je het weet beroven ze je van je geld en je leven, ... Ik moet er niet aan denken dat ze het verkeerde pad opgaan, tis niet dat je dat altijd in de hand hebt.

Inge en Steffen zei

Daar zeg je zo iets, de shit waar ze zelf in kunnen geraken. Je probeert ze goed op te voeden, maar het kan dan nog zwaar mislopen.
Soms zeg ik toch wel tegen mijn ouders dat ze geluk hebben met mijn broer en mij, er lopen soms toch wel andere rond :s