donderdag 10 maart 2011

Opvolging

Als we mensen vroeger vertelden dat ik geen kinderen wilde, kreeg Lief vaak te horen dat "ik hem de voortzetting van zijn naam ontnam". Deze opmerking kwam - vanzelfsprekend - alleen maar uit de mond van mannen, meestal nog gevolgd door "ik wil niet alleen zijn op mijn oude dag" - volgens mannen rondom mij de twee belangrijkste redenen om kinderen te maken... *Omdat deze post niet gaat over redenen om kinderen te maken, las ik hier wijselijk een pauze in*

Ik voorzie dat ik binnenkort weer een hoop dodelijke blikken te slikken krijg, want ook nu we wél zwanger zijn, komt er nog altijd geen voortzetting van Liefs naam *Eat that, you egotripping men!* Het idee kwam in eerste instantie van Lief zelf. Op een donkere avond enkele maanden geleden vertelde hij me dat hij mijn familienaam eigenlijk mooier vindt dan de zijne en dat hij het niet erg zou vinden om de baby mijn familienaam te geven. Mij maakte het echter niet veel uit op dat moment maar het idee bleef wel in mijn hoofd zitten. Door omstandigheden waar ik niet verder over ga uitwijden, heeft Lief zijn vader al meer dan 30 jaar niet meer gezien en ook het laatste bezoek van/aan zijn moeder dateert alweer van enkele jaren geleden. Zijn halfzus is het enige familielid dat we nog wel regelmatig zien. Bij familie denken we beiden vooral aan mijn familie. Na veel hersengekraak bedacht ik me dat het maar vreemd zou zijn om onze zoon te noemen naar een man die we beiden niet kennen en dat het beter zou zijn om hem de naam te geven van de familie die hij wel zal kennen. En zo zal geschieden, wel met tegenzin van de gemeente maar dat is weer voer voor een nieuwe column.

4 opmerkingen:

Meyke zei

Och, mensen -de gemeente incluis- moeten niet zo zeuren. Het is jullie gezin, jullie keuze, jullie naam. Ik ben per ongeluk de achternaam van je lief alweer vergeten (de voornaam niet) maar ik vind jouw achternaam echt prachtig. Dus hulde!

LilKim8 zei

Hihi, gelijk heb je hoor maar helaas moet je in België helse toeren uithalen als je je kind de naam van de moeder wil geven. Ik zal het in een volgende post uitleggen. Wat ben jij snel trouwens! :-D

Noelle zei

Dat vind ik echt reden genoeg om jouw achternaam aan jullie kindje te geven, ook al is het een gedoe. Je kind zal zich later toch niet goed voelen als zijn vader de enige is met deze achternaam. Goede keuze en veel succes ermee!

LilKim8 zei

Thnx! Ik vind idd ook dat we reden genoeg hebben om het zo te doen en dat we niet zomaar de traditionele regeltjes moeten volgen. Lief voelt zich trouwens ook meer deel van mijn familie dan van zijn (onbekende) familie. Jammer dat hij met te trouwen mijn achternaam niet kan aannemen, anders deden we dat ook nog ff :D