zondag 6 februari 2011

Babysittende vaders

"Het eerste jaar heb je toch maar weinig aan een kind. Ik vind dat het eerste jaar eigenlijk alleen voor de moeder is." Ik ben niet op mijn mond gevallen maar ik heb in nuchtere toestand nog nooit iemand zo glazig aangestaard als die zomeravond vorig jaar. Aan het woord een vriend van Lief over het zoontje van zijn broer.

Alsof moeders er op zitten te wachten om alleen luiers te verversen en als het kind oud genoeg is om zonder smossen te kunnen eten en volledig beleefd opgevoed is over te dragen aan de vader die er dan mee kan "spelen" en er op kan "babysitten" zonder er al te veel last mee te hebben. Want dat opvoeden ook tot hun takenpakket behoort, daar lijken veel vaders/mannen nog nooit van gehoord te hebben.

6 opmerkingen:

Meyke zei

Hahahaha. Ja suf zijn mannen soms hè? ;-)
Een collega van mij vertelde ook dat haar man zei: "..en als ik dan ga oppassen, als jij het weekend moet werken..."
en zij: "Óppassen? Voor je kind zorgen heet dat! Dat is je taak als váder!!"
Hahahahaha.

LilKim8 zei

Hahaha. Schitterend van je collega! Maar ik vind het wel schrijnend dat mannen er zo over praten, vooral wat die vriend van Lief zei, daar sloeg ik steil van achterover. Gelukkig denkt Lief daar zelf wel helemaal anders over, die wil een échte vader zijn, pampers, flesjes en strenge straffen incluis.

Inge en Steffen zei

Oh man, wij kennen ook zo een koppel, die gast vindt er inderdaad maar niks aan tot ze ongeveer een jaar of 2 zijn, tot dan doet hij ook niks, geen pampers, niet instoppen, niks... ERG gewoon!

LilKim8 zei

Verschrikkelijk! Bij mij zou het niet waar zijn, ik zou hem gewoon dwingen. Hoe kan je nu een band met je kinderen opbouwen als je ze negeert de eerste twee jaar?! Ik vind kinderen ook niet leuk tot je er ietwat een deftige conversatie mee kan houden maar dat wil niet zeggen dat ik mijn verantwoordelijkheid ga ontlopen. Als man kan je je dat gemakkelijker "veroorloven", je wordt er niet direct op afgerekend. Maar doe dat als vrouw en je bent direct een slechte moeder en je kind niet waard.

Madelon zei

Jeetje, ik hoop dat die geen kinderen krijgt haha. Die heeft wat betreft verantwoordelijkheid voor een kind nemen nog wat te leren...

LilKim8 zei

Hahaha, idd.