vrijdag 29 januari 2010

Gevangenen in de Filipijnen dansen op de tonen van "Bad"

Sinds enkele weken loopt het programma "My Name Is Michael" op de Vlaamse en Nederlandse televisie. Deze show gaat op zoek naar een begenadigd danser en zanger om de rol van Michael Jackson op zich te nemen in een tributeshow. Ik volg met plezier (en vaak tranen in de ogen) dit programma dat hulde brengt aan de King of Pop.

Maar niet alleen de kandidaten van deze show geven het beste van zichzelf op de tonen van Michael Jacksons songs, ook de 1.200 gedetineerden van de Cebu-gevangenis doen hun best. Onder leiding van de jarenlange choreograaf van MJ himself, Travis Payne, hebben ze twee dagen lang geoefend met volgend resultaat:

Ik heb hier mijn bedenkingen bij. De choreografieën van Michael Jackson staan niet bekend als makkelijk. Uit ervaring weet ik dat het ontzettend moeilijk is om een groep mensen synchroon te doen dansen. Wij hadden met zijn vijftienen soms al grote problemen en maanden voorbereiding nodig en nu zouden 1.200 gevangenen die niets met dansen hebben het op twee dagen kunnen? Ik ben sceptisch. Desalniettemin is het wel indrukwekkend om te bekijken.


Edit 01/02: Ik hoorde Dan Karaty, toch niet de eerste de beste choreograaf, zaterdag in My Name Is Michael zeggen dat Bad één van de moeilijkste bestaande choreografieën is waar zelfs heel veel ervaren en professionele dansers problemen mee hebben. En dan zou een stel gevangenen het op twee dagen (!) lukken om de choreografie te leren. Ik geloof het hele sprookje eigenlijk niet.


Wat is jullie mening?

2 opmerkingen:

Maaike zei

Ja! Ik zag het ook al! Ik vind het zo prachtig van die mensen. Mooi synchroon ook.

anna zei

Hmm ja, twee dagen is echt wel weinig. Aan de andere kant, stel je voor dat je al 10 of 5 jaar in de gevangenis zit, niet buiten komt, je je dood verveelt en ineens mag je twee dagen aan een stuk staan dansen en samen met heel veel mensen iets "realiseren". Ik denk dat je er dan enorm van kan genieten en misschien meer kan dan normaal? Enfin, eigenlijk wil ik dat gewoon graag geloven :)