dinsdag 22 september 2009

Benelux' Next Topmodel

Sinds vorige week kunnen we ons weer laven aan over the top discussies en ander meidengekat in Benelux' Next Topmodel. In tegenstelling tot de vorige jaren is dit een gemengde productie en dat hebben wij Belgen al snel geweten. De presentatrice is Nederlands, net als de make-upexpert en het modellenbureau waar de winnares een contract krijgt, en volgens mij staat de Mansion zelfs in Nederland. Ook aan de stukjes waarin Daphne en de meisjes praten, merk je de Nederlandse invloed. Persoonlijk hield ik meer van de Belgische aanpak.

Dat ook een deel van de kandidaten Nederlands is, is natuurlijk niet meer dan logisch maar het valt ons natuurlijk wel direct op: de Nederlandse meisjes zijn mondiger - om niet te zeggen: bitchiger. Die Tessa is echt het soort puber dat je niet als je kind wil hebben. Gisteren viel het mij op dat zij kritiek enkel kan weerkaatsen. Het zal wel aan haar leeftijd liggen. Ik vond het alleen vreemd dat ze tegenover de jury ineens geen grote mond meer heeft. Ik had haar graag horen zeggen: "Daphne, welke poedel heb jij moeten vermoorden voor dat buttugly kapsel en in welke eeuw leeft jouw stylist?" Maar Tessa is niet de enige die kan bitchen: Denise en Lianne kunnen er ook wat van. Het lijkt wel Benelux' Next Topbitch ;)

De make-overs gisteren vond ik weer meer dan de moeite. De meesten zijn zeer geslaagd: ik ben vooral fan van het tomboykapsel van Tessa, zo cool! Roxanne leek met haar korte coupe ineens wel héél erg op de winnares van het eerste Topmodelseizoen Hanne Baekelandt. En de persoon die de coupe van Bianca heeft bedacht, zouden ze moeten stenigen. Ocharme het kind! Dat rode, korte kopje trekt echt op niets. Nu ben ik zelf niet vies van een kapselmetamorfose en heb ik zelf ook zo'n korte coupe gehad, na een hanenkam en andere stekelige kapsels; het is dus niet dat ik iets heb tegen kort haar maar dit is écht lelijk.

Van de jury ben ik steil achterover geslagen: de grofheid waarmee zij de meisjes te woord stonden, is gewoon vreselijk. Ok, ze zeggen op voorhand dat ze eerlijk en rechtuit zullen zijn maar daarom hoef je toch niemand te beledigen. Dat had allemaal ook op een andere manier verwoord kunnen worden, in mijn ogen. Hun motivatie is dan wel dat het er in de echte modellenwereld ook zo aan toe gaat maar ik vond het echt ongepast. Wat mij ook opviel toen ik de jury hoorde praten, is dat een model echt alleen maar als een veredelde kapstok wordt bekeken (tegen Denise die moest huilen omdat haar haar werd geknipt: "Who cares dat jij dat niet leuk vindt?! Je bent een model, je hebt niets te vinden.") Wat mij betreft, is dit programma goed om meisjes af te schrikken ipv het modellenberoep te promoten.
Mijn chips en cola staan alvast klaar voor volgende week! Wie kijkt er mee?

4 opmerkingen:

Kizzy zei

Ik ben 't helemaal met je eens! Enne...ik kijk zeker mee ja!

LilKim8 zei

@ Kizzy: Enjoy!

christine zei

Ik kijk er niet naar, maar ga de dames waarschijnlijk wel opmaken binnenkort ;)

LilKim8 zei

Superleuk Christine! Wel ff laten weten wanneer we je dan aan het werk kunnen zien op onze beeldbuis hé.