woensdag 26 augustus 2009

Just A Thought

Wat is er zo leuk aan om anderen in het verkeer een loer te lappen en ze zo bijna de dood in te jagen?

Gisteren reed ik op weg van het werk naar huis achter een vrachtwagen die een bordje van max. 60km/u had aanhangen. Nu is de weg tussen mijn werk en thuis echt een rotweg: je hebt maar één rijbaan per rijrichting, je mag er maar 70km/u rijden en de 20km lange weg slingert langs velden en boerderijen; als je dus wat pech hebt, hang je de hele weg achter een tractor die maar 30km/u gaat. Toen ik het bordje op de vrachtwagen spotte, wilde ik hem zo snel mogelijk voorbijsteken. Ik haat getreuzel en zeker 's avonds wil ik zo snel mogelijk thuis zijn. Op een gegeven moment had ik dan toch een gaatje gevonden en begon ik hem voorbij te steken. Op het moment dat ik naast hem reed en er een tegenligger wel heel dichtbij kwam, gaf die onnozelaar ineens nog wat gas bij! WTF?!

Maar eigenlijk is dit nog niets vergeleken met wat ik vorig jaar meemaakte. Toen wilde ik een auto voorbijsteken die net geen 70km/u reed. Ik reed daarbij over een volle lijn en begon extra gas te geven. Mijn ex-voorligger deed het zelfde, waardoor ik hem niet voorbij raakte, én hij deed tegelijkertijd teken dat ik niet mocht voorbijsteken vanwege de witte lijn (hij liet zijn arm woest over en weer gaan, alsof hij wilde zeggen: "Dat is hier wel een volle lijn."). Toen meneer - die dus echt wel doodserieus was - zelfs niet inbond toen er een tegenligger aankwam, ben ik terug achter hem gaan rijden.

Echt, wat voor een gek moet je niet zijn om je met zulke dingen bezig te houden?! Als ik "illegale" dingen wil doen, láát me dan toch gewoon. Wat hebben deze twee mannen nu eigenlijk bereikt? Mijn woede en toorn maar zijn ze er zelf beter van geworden? En dan te bedenken dat er onschuldige slachtoffers hadden kunnen vallen, gewoon voor hun pleziertje. Dagelijks worden er mensen foutief voorbijgestoken en snelheidsovertredingen gedaan. Zelfs ik word op die weg geregeld voorbijgestoken terwijl ik al iets boven de snelheidslimiet rijd. Ik durf dan wel eens te hopen dat de voorbijsteker in kwestie snel tegen een boom rijdt maar ik ga die mensen daarom toch niet de les spellen?? Komaan, wat heb je daar nou aan?!

Ik besef heel goed dat het verkeer levensgevaarlijk kan zijn als je je auto en de situatie niet onder controle hebt. Ik zal dan ook alleen maar voorbijsteken als ik 200% zeker ben van mijn zaak en spelletjes zoals hierboven besproken kan iedereen als kiespijn missen. Ik doe er toch niemand pijn mee als ik een auto veilig voorbijsteek?! Laten we dan ook respect hebben voor ieders handelingen op de baan, en veiligheid boven onze eer en ego plaatsen.

5 opmerkingen:

Ioni zei

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een hekel heb aan mensen die in gaan halen om die paar luttele km/u verschil. Je bent echt niet veel sneller thuis...

Daarnaast vind ik het dood eng en als tegenligger nog veel enger. Je kunt wel zeggen dat je hartstikke zeker bent dat het gaat maar ik zie het hier in de buurt regelmatig fout gaan.

Maar goed, als je mag inhalen en degene inderdaad langzamer rijdt dan oké maar als je iemand moet inhalen omdat je je niet aan de maximum snelheid kan houden dan vind ik je sneu...

Maar wat die mensen doen is ook sneu. Dan maken ze een al gevaarlijke situatie nog gevaarlijker. Dat kan ik dan ook niet uitstaan...

Het liefst zou ik willen dat iedereen gewoon rustig aan kan doen. Al dat haasten maakt je echt niet veel sneller en gelukkiger...

(Sorry voor de lange gepassioneerde reactie)

Eva zei

Mensen halen inderdaad wel rare dingen uit.. ik ben het echter wel met ioni eens.. en daarbij mag je gewoon niet inhalen over een doorgetrokken streep, die dingen zijn er niet voor niets :)

Ik ben me namelijk eens kapot geschrokken toen een tegenligger ook inhaalde over een doorgetrokken streep, ik moest toen vol in de rem anders zat ik er tegenop!

LilKim8 zei

@ Ioni: haha, maakt niet uit, ik hou van uitgebreide reacties.

Je hebt volledig gelijk wat betreft het niet sneller thuis zijn, mijn pa zegt het me ook geregeld; bij mij is het vaak het verschil tussen te laat komen of net op tijd op het werk zijn. Ik zou gewoon moeten leren op tijd op te staan maar ik hou gewoon te veel van mijn bed. En van snelheid... Ik weet wel dat harder rijden geen zin heeft maar ik vind het zo geweldig, het geeft mij een vrij gevoel.

Het gebeurt trouwens vaker dat ik gewoon achter een - in mijn ogen - te trage voorligger blijf hangen hoor omdat ik geen kans zie om er voorbij te raken. Ik zal mij nooit snel ergens tussen gooien als ik zie dat het maar nipt gaat worden. Het bewijs daarvan is dat ik op tien jaar tijd maar één keer een aanrijding heb gehad en dat was dan maar tegen 20km/u en ik reed er vanachter op.

Maar goed, ik weet dat er geen excuus is voor gehaast en te snel rijden maar eens ik in een auto stap word ik een lean mean racingmachine :))

@ Eva: dat kan idd schrikken zijn, ik zou het dan ook nooit doen als ik zie dat er een tegenligger aankomt en het maar een nipte call wordt. Zelfs als ik rare dingen uithaal, doe ik het verantwoord ;)

beitjuh zei

wtf....wat een idioot zeg!!!

LilKim8 zei

@ beitjuh: Dat waren exact ook mijn gedachten! :D