maandag 6 juli 2009

Zzzzumba

Zumba is al enkele maanden een echte rage. Ik heb zelf twaalf jaar lang intensief gedanst (klassiek en jazzballet) en zelfs tientallen keren op een podium gestaan; mijn hele kindertijd en jeugd stond in het teken van het dansen. En na een jarenlange pauze ben ik sinds kort terug aan het latin dansen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ik al vanaf de eerste moment dat ik hoorde van deze fitnessvorm die verschillende latijnse dansen combineert het een keertje wilde proberen.

Vorige vrijdag was het dan eindelijk zover. Na veel wikken en wegen had ik besloten om Zumba te gaan volgen in mijn eigen sportcentrum, Sportoase Elshout in Brasschaat. Ik sport hier al twee jaar en, hoewel het lang geleden is dat ik er nog een groepsles had gevolgd (ik ga vrnl. zwemmen), voel ik me er goed thuis. De lesgeefster had ik echter nog nooit gehad en het viel me op dat er maar weinig jonge meiden in de les waren. We vlogen er direct goed in met o.a. Dum Tek Tek van Hadise. De muziek is zeker een pluspunt: lekker exotisch en opzwepend.

Ik herkende verschillende stappen uit de dans- en steplessen. De dansjes bestonden helaas constant uit herhalingen waarbij de lesgeefster telkens één stapje herhaalde tijdens de strofe en een combinatie had gemaakt voor het refrein, wat je dan drie à vier minuten aan een stuk herhaalde. Ik vind het fijner om wat meer variatie te hebben.

Het lukte haar ook niet echt om de sfeer er in te krijgen. Bij Zumba heb ik voorstellingen van zwoele dames die met heupen en zwetend lijf staan te zwaaien terwijl de lesgeefster je opzweept. Helaas, niet in Brasschaat. Ze hield het heel kalm (is dat iets Westers misschien, dat wij ons minder durven smijten?) en de zaal leek te slapen en amper te weten dat ze heupen hebben. Voor mij is het gezelschap toch ook belangrijk tijdens een groepsles en ik miste echt een "vibe" in deze groep.

Ik ga Zumba zeker nog een keer uitproberen, heb toch nog vier beurten op mijn kaart die ik moet opmaken. Ik geloof zeker dat de bewegingen je spieren versterken terwijl je niet echt het idee hebt dat je aan een workout bezig bent. Maar ik had er eigenlijk meer van verwacht (hoewel ik denk dat het hier aan de groep en lesgeefster ligt).

Heb jij al eens Zumba gevolgd? Weet er iemand in de buurt van Brasschaat, Merksem, Schoten een leuke Zumbaklas?

9 opmerkingen:

glamourista zei

ooh wat grappig!


Ik heb net dezelfde ervaring als jij :D Mensen hebben hier houten heupen ofzo, ik ben zelf heel blij met mijn elastieken gevalletje, haha!

Ioni zei

Ik heb alleen de dvd uitgeprobeerd. En ik ben zo'n iemand met houten heupen xD dus ik durf niet naar zo'n les...

Mademoiselle Joliette zei

Als iemand er één in Merksem of Antwerpen weet , ben ik ook geïnteresseerd !

Wat met m'n derrière wiegen om calorieën te verbranden lijkt me leuk (doe ik stiekem thuis altijd : muziek superluid en marginaal dansen) - maar naar de lessen gaan ... hm. Vooral dààr komt mij zuiderse afkomst naar boven : mañana mañana ... =p

Hatice zei

Super! Ik heb in Rotterdam bij Womans World Zumba gevolgd, (na de vakantie ga ikgewoon verder) en daar was de instructrice hartstikke aardig en ze ging los!!!!!!!! Door haar is mijn schaamte verdwenen in de klas, ze spoort gewoon iedereen aan om los te gaan! Superleuk! Wat kan zij schudden zeg! AAnrader!!!

LilKim8 zei

@ glamourista: ik ben ook blij met mijn elastieken heupen maar het voelde wel alsof iedereen maar naar mijn kont stond te staren :D

@ Ioni: gewoon doen, zo'n les! Als je een goede lesgeefster hebt, krijg je direct meer lef en gaan die heupen uiteindelijk wel mee.

@ Mademoiselle: Als ik een leuke les in Merskem of Antwerpen heb gevonden, sleur ik je gewoon mee! Heb je geen excuses meer :)

@ Hatice: Een goede instructrice máákt zo'n les echt. Jammer dat Rotterdam wat ver is om wekelijks over en weer te rijden.

Anoniem zei

Hoi allemaal, vanaf 7 september 2009 ga ik Zumba geven op maandagavond in Merksem. Dit van 19.30 u tot 20.30u in de turnzaal van het Sint-Eduardusinstituut, Broeder Frederikstraat 3.
(zijstraat Bredabaan)
Ik behaalde het officiële Zumba diploma begin juli 2009 in Breda.
Voor verdere inlichtingen kunnen jullie mij mailen op zumbalucia@yahoo.com

Het wordt echt leuk!
Laat via mail weten met hoeveel personen je wil komen. Kwestie van een idee te hebben.

Tot dan!
Lucia

LilKim8 zei

Aah das jammer Lucia, maandag is mijn zwemdag en de enige dag waarop mijn zwempartner kan, dus je lessen zullen niet voor mij zijn. Hopelijk is er iemand anders hier goed mee. Veel succes met je lessen!

Anoniem zei

ik volg zumba in de judozaal van het park van Brasschaat (dus op enkele meters van Sportoase)
Bij ons noemt het voorlopig latin fitness (instructrice haar erkenning is nog niet rond ofzoiets)
Ik doe het op woesdag om 20.30u.
Op 7 september is er een proefles, dan betaal je maar 2€. Wat het gaat kosten voor het nieuwe seizoen weet ik nog niet (nu was het zomercursus die spotgoedkoop was)
ik vind het wel leuk gegeven:eerst een half uurtje opwarming: allerlei stapjes en danspasjes (gewoon de lerares volgen) dan 20 minuten een combinatie die elke keer wat wordt uitgebreid en op het einde nog wat buikspieroefeningen.
t is een superenthousiaste lesgeefster en de leerlingen zijn van alle soorten :-)

LilKim8 zei

@ Anoniem: Goeie tip! Bedankt, miss kom ik volg week wel eens kijken.