maandag 27 juli 2009

The Woman in the Mirror

Sinds de puberteit toesloeg, nu goed vijftien jaar geleden, ben ik niet meer van de magersten. Ik ben zeker ook niet dik maar mijn lovehandles en buikje zijn onmiskenbaar zichtbaar. Toen de weegschaal enkele weken geleden gevaarlijk in de richting van 69 kilo begon te wijzen, sloeg ik toch een beetje in paniek. Ik hoef zeker geen 50 kilo meer te wegen maar met mijn kleine gestalte van 1m68 vind ik een gewicht onder 65 kilo toch een must. Ik besloot dan ook stande pede van eetgewoonten te veranderen.

Ontbijt is bij mij een vervelende maaltijd. Ik slaap liefst zo lang mogelijk, dus heb ik thuis geen tijd om te eten. Sterker nog, als ik direct na het opstaan eet, ben ik de rest van de dag misselijk. Daarom eet ik op het werk. Tot enkele weken geleden bestond dat ontbijt uit koekjes (een pak Grany's at ik in twee dagen op) en andere zaken die ik kon vinden in mijn lade, o.a. noten, chocolade en meer koekjes. Nu eet ik 's morgens een kom havermout die ik opfleur met vijgen, dadels of stukjes appel. Daardoor zit ik tot mijn middagmaal helemaal vol. Als ik toch nog honger krijg, neem ik gewoon een stuk fruit. Daar waar ik vroeger heel de ochtend vanalles in mijn mond stak, heb ik nu slechts een kwartier nodig om verzadigd te zijn tot de middag.

Voor "the big chance" at ik tussen de middag twee pakjes parovita met allerlei slaatjes, zoals kip curry, bouilliesalade, e.d. Tegenwoordig fleuren de Ligne-soepen van Knorr mijn middagmaal op, ze worden verkocht in een viertal lekkere smaken - ik ben vooral gek van Zuiderse Groenten. Om mijn maag helemaal te vullen, eet ik nog een pakje parovita met humus of kipfilet, een stuk minder vettig als die slaatjes. In de namiddag zit mijn maag nog zo vol van het middagmaal dat het niet nodig is om een tussendoortje te eten. Als ik toch honger krijg, grijp ik een appel, een kiwi of een handjevol noten. Ik laat me niet langer gaan met chocolade, koekjes of de hele pot noten, dat is ook niet meer nodig.

Het avondmaal verloopt nog altijd zoals voorheen. Ik kies sowieso vaak voor kip of kalkoen. Zeker één keer per week maak ik daar een wokschotel mee. Verder eten we veel pasta met tomatensaus en gewoon groenten met aardappelen en vlees. Ik eet enkel te weinig vis, dat besef ik wel maar het is gewoon niet iets dat ik gemakkelijk meeneem uit de winkel.

Momenteel hou ik dit regime al twee weken vol. Veel verandering heb ik nog niet gezien: mijn weegschaal wijst wel terug naar 68 kilo maar mijn kleren zitten nog altijd even strak als voorheen. Wel voel ik mij energieker tijdens de dag. Vroeger at ik heel de dag door om maar te zorgen dat ik niet in slaap zou vallen, de afgelopen twee weken heb ik geen moeite met mijn energie. Als ik dan niet afval, haal ik er op zijn minst toch één voordeel uit.

Meer afvaltips van mij? Die vind je op Infonu.

Geen opmerkingen: