dinsdag 14 april 2009

Aan de slag met kralen

Een paar jaar geleden heb ik weer op een hobby uit mijn jeugd gestort: het maken van kralenjuwelen. De meesten onder jullie hebben waarschijnlijk al wel door dat ik een echte doe-het-zelver ben; ik vind het heerlijk om zelf spulletjes te maken, van huidverzorging over beauty tot juwelen, alles vind ik leuk zolang ik maar niet hoef te naaien (dat kan ik ab-so-luut niet). Kralenjuwelen waren zowat mijn eerste liefde: ik kan mij nog herinneren dat ik me er rond mijn twaalfde samen met mijn broer heb opgestort en dat we vele middagen samen aan de eettafel spendeerden, omringd door kralen; dat waren van die zeldzame momenten dat we geen ruzie maakten. Voor de duidelijkheid: hij maakte vooral kralendieren en -boompjes.
Deze lange ketting met turquoise rocailles en stenen hebben zowat alle vrouwen in mijn familie in hun collectie zitten. Echt iedereen is er verzot op, het is dan ook een leuke, zomerse ketting die je basicoutfit direct upgrade.

Enkele jaren geleden zocht ik in de ouderlijke kelder alle kralen en benodigdheden bij elkaar en besloot ik er terug in te vliegen. Omdat ik het deze keer goed wilde aanpakken, zocht ik een goede site die me klaar en duidelijk kon uitleggen hoe de techniek van het kettelen (ombuigen van staafjes) werkte en waar ik voorbeelden ter inspiratie kon vinden. Die site vond ik in de vorm van Kralen.com.
Kralen.com is een echt walhalla voor de kralenhobbyist. Je vindt hier ontzettend veel informatie over alle mogelijke technieken, met veel (duidelijke) voorbeelden. Je kan er voorbeelden van andere hobbyisten bewonderen en namaken. Er is ook een forum en elke week is er een sieradenwedstrijd. Elke keer is de nieuwste creaties zie, beginnen mijn vingers te kriebelen maar helaas ontbreekt mij de tijd om nog veel te maken.

Deze ketting heb ik gemaakt voor een vriendin die naar een huwelijk moest.


Zijn jouw vingers ook beginnen kriebelen maar heb je geen materiaal in huis? Neem dan eens een kijkje in de onlineshop van Kralen.com: CreaDream. Zij verkopen echt alle benodigdheden, van slotjes over rijgdraad en staafjes tot alle mogelijke kralen in alle kleuren van de regenboog. Voor de verzendkosten moet je het niet laten: vanaf 20€ betaal je als Nederlander geen verzendkosten meer, als Belg moet je voor minimum 40€ bestellen als je een gratis verzending wil.

Geen opmerkingen: