dinsdag 28 oktober 2008

Gordon Ramsay in het kwadraat

Voor de fans van Gordon Ramsay (jaaa, die bestaan, ik ben er één van :)) lijkt het wel Kerstmis tegenwoordig: VijfTV zendt wekelijks nl. twee programma's van hem uit. Op maandag kan je kijken naar Hell's Kitchen waarin hij op zoek gaat naar een chefkok voor één van zijn restaurants. De veertien deelnemers werden verdeeld in een vrouwen- en mannenploeg die het elke week tegen elkaar moeten opnemen in de avondservice, waarna iemand uit het slechtste team van de avond door Gordon Ramsay wordt weggestuurd. Op woensdag wordt Kitchen Nightmares uitgezonden waarin Gordon Ramsay een verlieslatend restaurant terug op de rails probeert te krijgen door hen bij te staan met raad en daad (werd door VTM flauw gecoverd als Chef In Nood, waarin chef Luc Bellings - leuk om naar te kijken - probeerde even kordaat als Gordon te zijn).

Gordon Ramsay staat bekend voor zijn "woede-uitbarstingen" en geroep en getier in de keuken. Je hoort veel mensen zeggen dat ze niets van hem moeten weten daardoor en dat ze zeker niet met hem zouden kunnen werken. Een mens met een béétje gezond verstand beseft dat die furie niet alleen nodig is om orde in de keuken te krijgen (probeer maar eens veertien mensen te doen luisteren door slechts te fluisteren) maar ook de kijkcijfers opkrikt. Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat Gordon Ramsay een zeer aimabele man is, die zeer begaan is met de kandidaten - wat zeg ik: ik wéét het zelfs zeker! Ik heb Gordon Ramsay nl. al tien jaar geleden leren "kennen" door het BBC-programma ReadySteadyCook, waarin twee chefs het tegen elkaar opnemen. Ze krijgen elk een hulpkok in de vorm van iemand uit het publiek, die een zak vol ingrediënten meebrengt en met die ingrediënten moeten ze binnen een half uurtje een lekkere maaltijd bereiden. Ik heb Gordon Ramsay tijdens deze afleveringen niet één keer zien roepen tegen zijn hulpkok en heb daar gezien dat hij best een lieve man is - dat kan je trouwens ook zien in Hell's Kitchen: zeker tegen het einde van de reeksen krijgt hij het wel eens moeilijk als hij iemand moet wegsturen.

Voor zij die nog niet genoeg hebben van Gordon Ramsay heb ik nog twee adresjes: zijn officiële site en zijn blog op de site van Timesonline waar je verschillende recepten kan vinden. Enjoy!

1 opmerking:

Pauline zei

In tegenstelling tot veel mensen in mijn omgeving, ben ik ook een fan van Gordon. Lijkt mij inderdaad ook een zeer aardige man in het 'echt'. Hij weet nu eenmaal veel over zijn vakgebied en sommige mensen kunnen dat niet hebben... just jealous!