woensdag 16 juli 2008

Paypal: Niet zo eenvoudig betalen

Omdat ik graag bij een paar handelaars op Etsy en bij TickledPinkScentsations wil kopen, ben ik al enkele dagen zoet met het instellen van een Paypalaccount: naar eigen zeggen "De eenvoudige, snelle, veilige manier van betalen".

Vol goede moed meldde ik mezelf aan: ik koos voor een Privérekening, voor de onlinekoper, daarna moet je je persoonlijke gegevens invoeren "zoals deze zijn geregistreerd voor uw betaalpas, creditcard of bankrekening", een paswoord aanmaken en de algemene voorwaarden aanvaarden.

Tot hier geen probleem maar dan komt het: voer je bankgegevens in. Ik haalde mijn bankkaart erbij en voerde de daarop vermelde gegevens in maar telkens ik deze wilde bevestigen, kreeg ik de melding "U hebt een ongeldig nummer of een gedeelte van een creditcard- of betaalpasnummer ingevoerd. Controleer de ingevoerde gegevens en probeer het nogmaals". Twee mails naar de klantendienst later ben ik er achter dat je voor een Belgisch Paypalaccount enkel een creditcard kan gebruiken en dus geen gewone bankkaart of Maestrokaart, waarom vermelden ze dat dan wel in het beginscherm??! :@

Eigenlijk wil ik geen creditcard: ik heb zelf op de hoofdzetel van een bank gewerkt, ik heb vaak genoeg gezien dat mensen in de str*nt kwamen omdat ze veel te veel hadden gekocht met hun creditcard. Daarnaast moet je bij mijn bank ook nog eens 20€ jaarlijks betalen voor een creditcard. Dus de besparingen die ik wilde doen door producten in Amerika te kopen, worden jaarlijks ongedaan gemaakt door de kosten die ik móet doen om de producten te kúnnen betalen. Te zot voor woorden eigenlijk! Ik ben trouwens ook niet van plan maandelijks gebruik te maken van de Paypalaccount en voor iets anders zal ik de creditcard ook niet gebruiken; beetje weggegooid geld dus.

Helaas werken de meeste verkopers met betalingen via Paypal of creditcard. Wil ik bij hen kopen, zal ik me dus sowieso een creditcard moeten aanschaffen of de geplande aankopen uit mijn hoofd zetten :-\

Wat me vooral razend maakt, is het feit dat dit alles voor een Nederlands Paypalaccount niet geldt: Nederlanders kunnen gewoon, via hun betaalpas, hun bankrekening koppelen aan hun Paypalaccount en hebben zodoende die kosten voor de creditcard niet. Lekker eerlijk voor de Belgische klanten!

Paypal, de niet echt zo eenvoudige manier van betalen als ze je willen doen geloven!

Geen opmerkingen: