dinsdag 10 juni 2008

Hairextensions

Welk meisje droomt er niet van lange, mooie, verzorgde lokken? Dit meisje van 27 in elk geval al enkele jaren maar helaas mondde tot nu toe elke groeipoging na enkele maanden uit in een kortwieksessie bij de kapper. Mijn haar wordt op een bepaald moment pierenverdriet, lang haar staat me niet, met een kort kopje zie ik er veel frisser en jeugdiger uit, het tapijt in mijn nek begint op mijn zenuwen te werken; enfin, zowat elk excuus was goed om me in de kapperstoel te laten neerploffen en de kapster te smeken om er toch maar de schaar in te zetten. Mijn droom van lang haar had ik al bijna in de koelkast geduwd totdat ik hairextensions ontdekte.

Zowat elke site over dit onderwerp heb ik grondig uitgespit maar uiteindelijk ben ik toch maar naar de kapper (Nikki's Kapzones) gestapt. Van eigenares Nikki kreeg ik een uitgebreide uitleg over de drie mogelijke systemen:
  • Het bekendste systeem zijn de vaste hairextensions waarbij lokken haar aan je eigen haar worden bevestigd met behulp van keratine. Deze procedure neemt enkele uren in beslag en de extensions blijven +- 3 maanden mooi. Deze extensions vragen ook behoorlijk wat verzorging. Prijskaartje: +- 500€.

  • Clipons zijn het ideale systeem als je maar af en toe lang haar wil hebben. Clipons bestaan uit een lok haar van +- 10 cm breed en +- 50 cm lang die je in je haar bevestigt met behulp van drie clipjes bovenaan de lok. Deze extensions blijven heel lang mooi, afhankelijk van hoe vaak je ze draagt en hoe je ze verzorgt. Prijskaartje: 65€ per lok en je hebt er tussen de vier en acht lokken nodig voor een volledige bos haar.

  • Clipon uit één stuk: dit is een clipon van ongeveer 50 cm breed die je onderaan je haar bevestigt met behulp van clipjes bovenaan het haarstukje. Ook hier is de levensduur afhankelijk van de verzorging en het aantal keer dat je het haarstukje draagt. Prijskaartje: +- 300€.


Na deze uitleg besloot is voor clipons (Nikki werkt met Strings&Things, het merk van de BV's) te kiezen, dit leek mij het interessants aangezien ik de gewone hairextensions niet alleen veel te duur vond voor de levensduur maar ook te veeleisend in onderhoud. Nikki gaf me wel de raad een half jaartje te wachten aangezien mijn haar toen (november 2007) te kort was om de clipons goed te kunnen bevestigen en wegsteken (je haar aan de kruin moet lang genoeg zijn om de clips te kunnen verbergen).

Een maand later echter stond ik weer bij de kapper: het was rond Kerst en mijn vriend wilde me koste wat kost de clipons als kerstcadeau kopen. Met veel geduld en gepruts is het Nikki op 26 december toch gelukt om de clipons in mijn haar te verbergen, ondanks het feit dat mijn haar nog altijd niet lang genoeg was. Wat een bizar zicht was dat! Ik heb nog nooit in mijn lang haar gehad en nu ineens viel het (nep)haar (dat overigens wel bestaat uit echt haar) tot over mijn schouders. Zowel mijn vriend als ik wisten niet wat we zagen.

Een dag later was de pret echter al over: ondanks de tien minuten oefening die Nikki me had gegeven, lukte het me niet om de clipons zelf in te brengen. Ik werd er zelfs zo zenuwachtig van dat ik de lokken bijna door het toilet had gespoeld. Kwaad op mijn vriend (omdat hij per sé extensions wilde terwijl mijn haar nog niet lang genoeg was) en gefrustreerd omdat het maar niet wilde lukken, smeet ik de clipons in een badkamerschuif om er de eerste twee maanden niet meer naar om te kijken.

In maart ben ik dan nog eens naar de kapper geweest, voor een haarkleuring. Nu ik die extensions heb, moet mijn eigen haarkleur natuurlijk wel overeenstemmen met die van de clipons, dus zit ik elke zes weken in de kappersstoel voor een kleuring. Ik heb toen mijn ervaringen met Nikki gedeeld en zij was van mening dat ik gewoon wat geduld moest hebben totdat mijn haar lang genoeg is en dan zou het vanzelf wel lukken, mits de nodige oefening. Wederom hebben zij en haar team de clipons in mijn haar bevestigd en een dag later lukte het mij om ze zelf in te brengen; een kleine overwinning!

We zijn nu weer drie maanden later en sindsdien kijk ik regelmatig naar mijn extensions maar om ze in te brengen, heb ik echter het geduld noch de tijd. Eerst moet je je eigen haar stylen, dan moet je die clipons bevestigen en al het haar zo stylen dat de clipons niet meer zichtbaar zijn; ik word al moe als ik er nog maar aan denk. Ik heb dan maar besloten om mijn eigen haar te laten groeien ;-)

Geen opmerkingen: