vrijdag 9 mei 2008

Enquêtes invullen

Als je graag een extra zakcentje wil verdienen maar je hebt geen zin om artikels te schrijven of je vind dat je te weinig verdiend aan het lezen van mails, zoals ik al in enkele posts heb besproken, dan kan je je inschrijven bij sites die graag jouw mening over verschillende onderwerpen willen horen. Het gaat hier over marktonderzoekbureau's die in ruil voor je mening een kleine cent willen neerleggen. In deze post bespreek ik enkele van deze sites, bij de meesten geldt dat je na inschrijving automatisch enquêtes in je mailbox ontvangt:

  1. Ciao Suveys behoort tot de belangrijkste online marktonderzoekers ter wereld. Je krijgt niet alleen een beloning tot vijf euro per ingevulde enquête, daarnaast werk je ook mee aan het productontwikkelingsproces.
  2. Jouw Mening beloont je voor elke ingevulde enquête met 2€ tot 5€. Wanneer je saldo 10€ bereikt, wordt je beloond met een kadobon van Kadeos.
  3. Test&Vote is één van mijn favorieten. Niet enkel kan je enquêtes invullen, je kan ook snel stemmen (Quick Vote) en producten uittesten. Voor elke activiteit krijg je punten toegekend waarmee je mee kan doen aan prijzentrekkingen of je kan ze opsparen voor een waardebon van cdwow, Accentiv' of bol.com.
  4. Panelwizard is een onderzoeksinstrument waarmee marketeers zelf onderzoek kunnen uitvoeren. Via een wizard stellen ze zelf een onderzoek op, dat dan wordt voorgelegd aan een panel dat met hun doelgroep overeenstemt. Je krijgt 10 cent per gegeven antwoord.

Voor je enthousiast aan de slag gaat, wil ik nog even het volgende meegeven: Deze sites vragen je om je persoonlijke gegevens op te geven, zoals je adres en bankrekeningnummer. Daarnaast zullen zij, afhankelijk van het onderzoek, persoonlijke vragen stellen over de samenstelling van je gezin, over je gewoontes en nog veel meer. Vind je het vervelend om deze te beantwoorden of wens je deze gegevens met niemand te delen, begin er dan NIET aan!
Ik zal je aan de hand van een voorbeeld de impact van jouw antwoorden op deze enquêtes aantonen: vorig jaar deed mijn broer zijn stage bij een marktonderzoekbureau. Ik ben al eeuwen ingeschreven bij dergelijke sites en vul geregeld enquêtes in. Hij vertelde me dat hij enquêtes aan het analyseren was toen ineens mijn naam tevoorschijn sprong; hoewel hij het eerst niet wilde geloven, had hij dus weldegelijk een enquête met mijn antwoorden vast. Een vriendin van mij werkt ook voor een marktonderzoekbureau en hoewel ze er nog niets van heeft verteld, ben ik er zeker van dat ze ooit wel eens een door mij ingevulde enquête heeft vastgehad. Natuurlijk gaan deze mensen discreet met je gegevens om (mijn broer vertelde dat enkel maar omdat hij natuurlijk mijn broer is en hij dat wel leuk vond dat hij mijn enquête had gezien).
Mijn punt is dat jouw gegevens dus weldegelijk gebruikt worden en dat er iemand op zulk een onderzoekbureau weet hoe jouw leefsituatie in elkaar zit. Persoonlijk heb ik daar geen probleem mee maar nogmaals, staat dit jou niet aan, schrijf je dan ook niet in!

Geen opmerkingen: