dinsdag 22 januari 2008

To breed or not to breed: That's the question

Eens je, zoals ik, een bepaalde leeftijd hebt overschreden en je relatie al enkele jaren oud is, keert de "wanneer beginnen jullie aan kindjes?"-vraag geregeld terug, een vraag waarvan mijn haren keer op keer omhoog gaan staan. Waarom gaat iedereen er toch vanuit dat ik - of in het algemeen, iedereen - per sé kinderen wil hebben? Mijn vrienden hebben de boodschap gelukkig wel begrepen en stellen me de vraag dan ook alleen maar om me te pesten. Toch zullen er altijd mensen zijn die de vraag afvuren; de meesten zijn dan ook zeer verbaasd als ik rechtuit "Niet" antwoord. De onvermijdelijke vraag die daarop volgt, is: "Alé, waarom niet?", terwijl ze zelf thuis enkele koters hebben rondlopen die ze met moeite onder de duim kunnen houden, om nog maar te zwijgen van de financiële stront waar ze inzitten om die klein mannen een "goed leven" te kunnen schenken. Een enkele keer heb ik geantwoord dat ik het gewoonweg niet zie zitten om een ander op te voeden en dat ik geen zin heb om mijn leven en dromen op te geven in functie van zo'n jong, dat waarschijnlijk later toch het verkeerde pad opgaat en je (financieel) ruïneert om zijn zinnetje te krijgen. Vreemd genoeg werd het daarna wel héél erg stil aan tafel.
Gelukkig zijn er nog mensen op deze planeet die mij wel begrijpen en zij hebben hun redenen neergeschreven in een leuk boek. Verplichte lectuur voor iedereen, lijkt me :P

2 opmerkingen:

Inge en Steffen zei

Nu ben ik toch wel van exacte dezelfde mening als jij! De verantwoordelijkheid, al die dromen weg, reizen is nooit meer hetzelfde, bah, ik mag er niet aan denken.

En nog een tip, iets wat ik altijd zeg als ze vragen wanneer er kindjes komen, dan zeg ik heel serieus en met een zielige blik: het gaat niet... De stilte die dan volgt is gewoon hilarisch, dan denk ik gewoon: HA, losers, volgende keer vraag je dat toch niet meer!

LilKim8 zei

Haha, dat moet ik eens proberen! Kan mij al voorstellen wat voor gezichten je krijgt.